Enda en ikkelavkarbopost

Jeg har skrevet flere innlegg som ikke ahndler om lavkarbo. Dette er enda ett. En svensk studie som har fulgt tusen personer fra 1970 fram til i dag viser at middelhavskost ser ut til å gi lengre levealder. “Høyt inntak av blant annet grove kornprodukter, grønnsaker, belgfrukter og fisk ga best uttelling for et langt liv, kombinert med moderat inntak av alkohol og lavere inntak av meieriprodukter, kjøtt og egg.
Ingen av matvarene utgjør noen mirakelkur. Poenget er ikke detaljene, men helheten i kostholdet, mener forsker Gianluca Tognon ved Sahlgrenska akademin i Göteborg.”

Slike studier er atskillig mer interessante enn studier som går over et år eller to, eller teorier om hvilke dietter som gir høyere eller lavere blodsukker, kolesterol etc etc. Det er ikke enkeltfaktorer som bestemmer, det er helheten. Og syretesten for livsstil og kosthold er hva som gir gevinst på lang sikt.

Stikkord:

Legg igjen et svar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Log Out / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Log Out / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Log Out / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

Bli med 40 andre følgere